Pp kicsi 45
2018-09-22
How to get a tan apply sunscreen

Egészségtudatos napozótippek

Égetem magam a napon…

Te is imádod a nyári napsugarakat, de félted az egészséged és a bőröd szépségét? Tisztázzuk le az alapszabályokat!

1. Mikor sütkérezhetünk?

Az erős UV-sugárzás köztudottan káros, és már a csapból is folyik, hogy lehetőleg ne 11 és 15 órára időzítsük a napozóidőnket. Nos, nem véletlenül hangoztatják, úgyhogy igyekezzünk betartani, még a nyaraláson is.

2. Mennyit legyünk kinn a napon?

Ez is az időponttól függ, hiszen, ha úgy érezzük, hogy most túl erősen tűz a nap, akkor inkább várjunk még egy kicsit. Inkább szánjunk rá több időt, és akkor feküdjünk ki, amikor kevésbé erősen süt a nap. Nekem is volt már olyan, hogy inkább kimentem rövidebb időre, hogy gyorsabban lebarnuljak, de ezt inkább felejtsük el, nagy hiba.

3. Milyen naptejet használjunk?

Alapvető fontosságú, hogy mindig használjuk napozókrémet, lehetőleg akkor is, ha nem irányzottan a napozás miatt indulunk ki a szabadba. Viszont, az is fontos, hogy milyen naptejet használunk, ha meg akarjuk magunkat védeni a káros sugaraktól, és a bőrünk szépségét és egészségét is meg szeretnénk őrizni.

Mit jelent a naptejek faktorszáma? A faktorszám az UV-B sugárzással szemben nyújt védelmet, tulajdonképpen azt adja meg, hogy a saját védelmi rendszeren felül – ami kb. 20 perc – mennyi ideig tartózkodhatunk a napon leégés nélkül. Ha például 10-es faktorszámú az adott naptej, akkor 10x20 perc időt tölthetünk a napon, leégés nélkül. Viszont a saját védelmi rendszer által nyújtott biztonságos idő bőrtípusonként változik, például a nagyon világos bőrtípusnál ez nem 20 perc, csupán nagyjából 3, tehát így számoljunk. Az UV-A faktorszáma pedig az UV-B faktorszámának legalább egyharmada kell, hogy legyen, erre is figyeljünk oda.

A naptejeknél fontos még mindig megnézni a lejárati dátumot, valamint az összetevőket. Figyeljünk arra, hogy minél kevesebb káros összetevőt tartalmazzon a naptej, hiszen azokkal is ártunk a bőrünknek, és ne feledjünk, hogy néha csak a nevet fizetjük meg, ezért nem feltétlenül a legdrágább a legjobb. Vegyünk bio naptejet, vagy készítsük el házilag, méhviasz, cink-oxid, kókuszolaj, és E-vitamin kombinációjából.

4. Elég a naptej?  

Az erős napfénytől nem csupán a bőrünket kell megvédenünk, hajunk, ajkaink is védelemre szorulnak. Használjunk UV-védős szájfényt és hajsprayt, vagy viseljünk kalapot.

5. Béta-karotinnal az extra védelemért!

Képes közömbösíteni a káros anyagokat, fokozza a bőr védekező képességét, ráadásul gyorsabb, szebb barnaságot eredményez. Nem kell feltétlenül tabletta formájában beszedni, a nyár egyik slágergyümölcse, a sárgadinnye is tartalmazza, vagy a sárgarépa, édesburgonya és hasonlók.

6. Extra trükk

Főzz le két filternyi zöld teát, és idd napozás előtt egy órával! Erős antioxidáns hatása által a bőr jobban védekezik a káros sugarak ellen, ráadásul a zöld teának egyéb jótékony hatásai is vannak, úgyhogy ártani biztosan nem fog.

Azt azért ne feledjük, hogy ezek a trükkök nem helyettesítik a bőr külső védelmét, csak plusz segítséget nyújtanak, valamint a megfelelő vízpótlásra is figyeljünk oda napozás alatt is.

Remélem segítettem, további kellemes sütkérezést!

 

Írta: Tikvicki Dóra

A szerzőről