Pp kicsi 45
2017-09-22
Vitamins

10 őszi vitaminforrás

Nyáron tele vagyunk friss zöldségekkel, gyümölcsökkel, de a többi évszakban már nehezebb egészségesen étkezni. Íme tíz szezonális gyümölcs és zöldség, ha ősszel is vitamindúsan szeretnél táplálkozni. 

Szőlő

Ha nem sajnálod megenni ezt a gyümölcsöt, ahelyett, hogy bor legyen belőle, akkor írok néhány szuper jellemzőt róla. Nos, elsősorban kiemelkedő az energia és a szénhidráttartalma, jó vízhajtó, méregtelenítő. Tele van A-, B-, C-, K-vitaminnal, valamint továbbá kálium-, szelén-, biotin-, vas- és folsavtartalma is kiemelkedő. Én igazából csak a magját fogyasztom a hajra és a bőrre gyakorolt áldásos hatása miatt. A többi mehet bornak.

Szilva

A friss szilvának kevés a cukor-, de magas a víztartalma, vitaminjai közül az A-, az A-provitamin, a béta-karotin, a B1- és B2-, illetve csaknem valamennyi B-vitamin, továbbá a C-vitamin azok, amik igen fontosak. Nagyobb mennyiségben tartalmaz ásványi anyagokat és cinket. Végtére is, javítja az immunrendszeri ellenálló-képességet, véd a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel szemben. A legtöbben tudják, hogy a szilva aszalva vagy frissen jó emésztésserkentő. Aszalhatod házilag sütőben, amihez szükségtelen cukrot hozzáadnod, így sokkal egészségesebb is lesz, mint a bolti.

Alma

Az almában levő vitaminok nem különböznek nagyban más gyümölcsök vitamintartalmától. Viszont jótékony hatásaival a legtöbben tisztában vannak, emésztést segítő, rákmegelőző, stb. A székrekedés és a hasmenés egyaránt orvosolható vele, valamint cukorbetegségnél is alkalmazható.

Birsalma

A birsalma gazdag A-, B1-, B2-, B6- C-, E- és P-vitaminban, valamint ásványi anyagokban (vas, kalcium, kálium, foszfor, magnézium). Erősíti az immunrendszert, csökkentheti a vérszegénységet, étvágygerjesztő hatású, kiváló antidepresszáns, és még sorolhatnám.

Körte

A körte tartalmaz C-vitamint, K-vitamint, káliumot, kisebb mennyiségben kalciumot, vasat, magnéziumot, folsavat, B6-vitamint. Ha rendszeresen fogyasztjuk, csökkenthetjük az elhízás, cukorbetegség és szívroham esélyét. Kifejezetten jó tulajdonsága, hogy igen magas a rosttartalma. 

Paprika

A paprika tele van olyan tápanyagokkal, mint az A-, C- és K-vitamin, karotinoidok és rostok, amelyek rendkívül jó hatással vannak az egészségre, valamint B6-vitamint és folsavat is tartalmaz. Magas A-vitamin tartalmából kifolyólag segíti, hogy a látásunk megfelelő maradjon. A paprika égeti a kalóriát, segít a rákmegelőzésben, erősen tartja az immunrendszert, méregtelenít, és még sorolhatnám. Az étkezési paprika ráadásul kifejezetten jó hatással van a hajra és a bőrre!

Padlizsán

A padlizsán is rendkívül értékes tápanyagokat, vitaminokat tartalmaz, ráadásul igen kicsi a kalóriaértéke. A természetgyógyászat szerint vérképző, vízhajtó, bélgyulladást gátló, emésztést fokozó hatású, jó hatással van a máj- vese megbetegedésekre, valamint rákmegelőző.

Karfiol

A karfiol is fontos tápanyagokat tartalmaz, beleértve vitaminokat, ásványi anyagokat, antioxidánsokat. Szintén rákmegelőzőnek tartják, javítja a szív egészségét, gyulladásgátló, javítja az agy egészségét, méregtelenít stb.

Káposzta

A káposzta nagyon gazdag vitaminokban, különösen C-vitaminban, de K- és B1-, valamint E-vitaminban is. Béta-karotint tartalmaz, amely kiváló antioxidáns hatású, gazdag élelmi rostokban, a benne levő mustárolaj pedig antioxidáns hatású. A káposzta sokoldalúságát bizonyítja, hogy hatásos a gyomor, a bélrendszer, a tüdő, a mell és a petefészek rosszindulatú daganatos betegségeinek megelőzésében.

Brokkoli

A brokkoli a többi káposztaféléhez hasonlóan C- és K-vitaminban gazdag. Antibiotikus hatású, pajzsmirigy problémákban is segíthet, csökkenti a koleszterint, segít a vírusok elleni küzdelemben, az ízületi gyulladások enyhítésében, és még megannyi dologban.

Írta: Tikvicki Dóra

A szerzőről