Pp kicsi 45
2017-12-15

Multimédiás opera a bábszínházban

Képregényt, némafilmet, műfajparódiát és változatos színházi gegeket vonultat fel a Livietta e Tracollo című, felnőtteknek szóló opera-árnyjáték a szegedi Kövér Béla Bábszínházban.

Képregényt, némafilmet, műfajparódiát és változatos színházi gegeket vonultat fel a Livietta e Tracollo című, felnőtteknek szóló opera-árnyjáték a szegedi Kövér Béla Bábszínházban.

Felnőtteknek szóló opera-árnyjátékot jegyez Kiss Ágnes rendező a szegedi Kövér Béla Bábszínházban. A Livietta e Tracollo-t a XVIII. századi alkotó, Pergolesi még mint opera buffát álmodta színpadra, így a megjelenő karakterek a commedia dell’ artét idézik; a cselekmény pedig a mindennapi életből merít.

Tracollo igazi gazember: terhes nőnek adja ki magát, így próbál pénzhez jutni. Ám Livietta nem nézi jó szemmel a csalást, le akarja leplezni őt. Így a két fél közti „párbaj” szerelmi játékká lesz, folyamatos évődésükkel – látszólag – mélyülő érzelmeiknek és komolyodó szándékaiknak adnak hangot. Az előadás hangulata és az egyszerű cselekmény szükségszerűen pozitív végkifejletet sejtet, de egy pillanatig sem lehetünk biztosak abban, hogy hőseink milyen áldozatokon keresztül jutnak el a „boldogságig”.

Hiába kiszámítható Pergolesi történetvezetése, Kiss Ágnes rendezői koncepciója minden érzékszervet célba vesz. A bábszínház kicsiny színpada előtt a brácsa, a csemballó és a hegedűk alkotta „kiszenekar” amellett, hogy megszólaltatják a vidám, pergő dallamokat, olykor be-bevonódnak a játékba. A Tracollót alakító Cseh Antal és a Liviettát játszó Dulics Tímea folyamatosan kiszól a zenészeknek, az előadás során végig interakcióban áll egymással a fizikailag is elkülönített két „világ”.


Több világ egy színpadon

Anger Ferenc fordításában számos színházi önreflexió található, amelyek az opera parodizálásra is alkalmasak. Izgalmas helyzetkomikumok forrása, amikor a szereplők dalba foglalják a műfaj, vagy akár az egész színházi világ egy-egy jellemzőjét.
Azonban az előadás legérdekesebb (át)értelmezési síkja a háttérként szolgáló vetítővászon. Itt megelevenedik Livietta és Tracollo minden ki nem mondott gondolata: képregény-elemek, kaleidoszkóp-formák és filmkockák váltják egymást és csempésznek további, képi humort a színpadon már egyébként is megteremtett helyzetkomikumokba. De Kiss Ágnes nem érte be ennyivel; a gyors – ám remekül hangzó – énekbeszéddel kommunikáló szerelmesek mellé cinkosokat rendelt. Ők hozzák a szintén vicces, non- verbális visszacsatolásokat Liviettához és Tracollóhoz, Nikodémusz Hajnalka és Balasi Jolán árnyjátéka már a karakterek paródiája.


Livietta e Tracollo – opera félárnyékban

Így az előadás számos sík és kifejezési mód találkozási pontjává válik, ahol még a multimédiás alkalmazásokban élők is találnak minden érzékszervükkel valami megmosolyognivalót.

A következő előadás november 20-án 19 órakor lesz látható a szegedi Kövér Béla Bábszínházban.

A szerzőről