2014-12-20

Utódok

Alexander Payne Geroge Clooneyt és saját magát dobja harcba az idei Oscar-díjátadón az Utódok című alkotásával.

Alexander Payne Geroge Clooneyt és saját magát dobja harcba az idei Oscar-díjátadón az Utódok című alkotásával.

Az Oscar- díjátadó előtt egy, öt kategóriában jelölt film kerül terítékre, amellyel Mr. Clooney végre elnyerheti a hőn áhított Legjobb férfi főszereplő díját, a legrangosabbnak tartott február 27-i gálán. Ebben nagy segítségére próbál(t) lenni Alexander Payne is, aki nem mellesleg ugyancsak versenyben van a „Legjobb” díjáért, film, rendező és adaptált forgatókönyv kategóriában.

A páros már két évvel ezelőtt találkozott az Utódok kapcsán, ahol George Clooney azonnal igent mondott a rendezőnek, annak ellenére, hogy a forgatókönyvet el sem olvasta. Főszereplőnk akkoriban Az amerikai című filmjét forgatta, állítása szerint „legjobb formájában”, már ami a külsőt illeti. Payne egyetlen kikötése egyedül a haj és a pocak megnövesztése volt (amelyek nem okoztak nehézséget Clooneynak, látva a végeredményt).

Érdekes kulisszatitok még, hogy az eredeti író, Kaui Hart Hemmings állítólag pontosan Geroge Clooneyt képzelte maga elé Matt King szerepére, amikor a könyvét írta. Még ha egy kissé hype-nak is tűnik az egész, egykori Batmanünk mindenképpen kitett magáért.

Az Utódok a távoli Hawaii szigetekre kalauzolja el a nézőt. A szigetcsoport minden ember fejében a nyugalom és a szépség megtestesítőjeként áll, a film azonban korántsem egy idilli hangulatot árasztó történetet mesél el. Matt King (George Clooney) egy kétgyermekes családapa, aki (sokadmagával) örököse az egyik szigeten fekvő területnek. A família éppen a föld eladásán dolgozik, amikor Matt felesége Elizabeth egy szörnyű tragédia áldozata lesz és kómába kerül. Így, az addig családjával nem sokat törődő édesapa nyakába zúdul a két fiatalkorú lány, miközben a kuzinok is a fülét rágják az értékesítéssel kapcsolatban.
És ha még ez sem lenne elég, egy fájó titokra is fény derül a haldokló anyáról.

Kétségtelen, hogy hasonló szerepben még nem igazán láthattuk az Ocean’s trilógia névadóját, azonban egy elismerő ’fejethajtást’ mindenképpen megérdemel.
A film gyakorlatilag drámaként van jegyezve, ennek ellenére nagyon sok fekete humor tarkítja a jeleneteket. A legérdekesebb pedig pont az benne, hogy egy lehetetlen helyzetben lévő apa egy idilli helyen hogyan tudja megvalósítani az életét, miközben a felesége haldoklik és az általa soha nem nevelt gyermekek is csak rá számíthatnak.

Őszintén megvallva kicsit nagyobb elvárásokkal indultam a film felé, amely kezdeti rajongás fokozatosan csökkent és ha meg nem is állt, egy bizonyos szinten megakadt. Vártam azt a pluszt, amelyet az 5 Oscar-jelölés indokolttá tett, viszont valahol a közepén kimerült a film.

Az Utódok egyáltalán nem világmegváltó témával kecsegtetett, és hát a 20 milliós büdzsé sem teszi indokolttá ilyen irányultságú elvárásainkat. Mindezek ellenére a 144 milliós bevétel és a kritikai elismerés mégis valami különlegeset irányzott – volna – elő.

Végül de nem utolsó sorban pedig egy kis esélylatolgatás a vasárnapi Oscar gálával és jelen alkotásunkkal kapcsolatban.
Legjobb film kategóriában valószínűleg a The Artist – A némafilmes legyőzhetetlen lesz. Amennyiben mégsem erre a műre kerülne a voks, úgy a második helyen az Utódok még befuthat.
Legjobb rendező kategóriájában az ugyancsak „némafilmes” Michel Hazanavicius a sanszos. Itt Payne-nek olyan nevekkel kellene megküzdenie, mint Woody Allen, vagy Martin Scorsese…
Legjobb adaptál forgatókönyv, illetve legjobb színész. Ezekben a kategóriákban tartom legnagyobb esélyesnek az Utódokat (bár megjegyezném, hogy az ugyan-ugyancsak némafilmes Jean Dujardin is indul az utóbbi díjért).

Mindent egybevetve az idei Payne-Clooney mozi díja(ka)t érdemel, annak ellenére, hogy a tavalyi Oscar-jelölt mezőnyt sokkal erősebbnek tartom az idei, versenyben lévő alkotásoknál. De hát nem lehet minden év egyforma.

IMDb: 7.7
Rottentomatoes: 89%
Vetítés

http://www.youtube.com/watch?v=fQ6L_Hut3sM

A szerzőről